Temat: Film wobec samobójstwa młodych ludzi: Przekleństwa niewinności (Virgin Suicides) Sofii Coppoli
Klaudia Maniakowska, Piotr Wróbel
Cele lekcji:
- doskonalenie umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
- rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
- doskonalenie umiejętności prezentowania swojego stanowiska
- doskonalenie umiejętności prezentowania wyników pracy grupy
- doskonalenie umiejętności dyskutowania
Metody:
– 6 myślowych kapeluszy
Materiały:
– tablica
– film
– zestawy pytań
Czas: projekcja (97 minut) + 45 minut dyskusji
Przebieg lekcji:
- Nauczyciel krótko przedstawia informacje o reżyserce, aktorach, oraz inspiracji do powstania filmu.
– reżyser i scenarzysta : Sofia Coppola, adaptacja książki Jeffrey’a Eugenidesa pod tym samym tytułem.
– główna obsada: James Woods jako Ronald Lisbon, Kathleen Turner jako Pani Lisbon, Kirsten Dunst jako Lux Lisbon, Josh Hartnett jako Trip Fontaine, Hanna R. Hall jako Cecilia Lisbon
- Projekcja filmu.
- Nauczyciel prosi uczniów o próbę określenia tematyki filmu. Nauczyciel zapisuje możliwe odpowiedzi na tablicy: śmierć, samobójstwo, dorastanie, nastolatki, relacje rodzinne. Nauczyciel zwraca uwagę na różnorodność i złożoność problemów poruszanych w filmie.
- Aby problematyka została jak najszerzej przedyskutowana, nauczyciel przedstawia uczniom metodę 6 myślowych kapeluszy, którą wykorzystuje się przy dyskusji bardzo trudnych zagadnień. Nauczyciel omawia założenia metody: Każda grupa ma przydzielony inny kolor kapelusza, a każdy kapelusz reprezentuje inny tok myślenia. Pozwala to na kreatywne, świadome i uporządkowane przedyskutowanie problemu.
- Biały kapelusz zajmuje się obiektywnym przedstawieniem faktów.
- Czerwony kapelusz zajmuje się przedyskutowaniem emocji towarzyszących problemowi.
- Zielony kapelusz reprezentuje obiektywizm i zajmuje się wymyśleniem alternatywnych rozwiązań lub korzyści płynących z problemu.
- Czarny kapelusz reprezentuje pesymizm i zajmuje się przedyskutowaniem negatywnych skutków problemu.
- Niebieski kapelusz skupia się na monitorowaniu pracy innych zespołów.
- Nauczyciel dzieli klasę na 5 zespołów, a sam pełni funkcję niebieskiego kapelusza. Każda grupa dostaje zestaw pytań do dyskusji. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.
- Przedstawiciele grup prezentują wyniki dyskusji w grupach na forum. Inne grupy mogą coś dodać lub nie zgodzić się z opinią poprzedniej grupy.
- Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i wspólnie z nimi formułuje wnioski.
-Rodzina ma bardzo duży wpływ na rozwój psychiczny dzieci.
-Samobójstwa są poważnym problemem w społeczeństwie.
-Podejrzewając, że ktoś może mieć samobójcze myśli, należy to prędko zgłosić odpowiednim jednostkom (rodzina, bliscy, psycholog) i wesprzeć ową osobę.
-Nadopiekuńczość bywa czasem bardziej szkodliwa niż brak zainteresowania.
-Samobójstwo nie jest wyjściem ani rozwiązaniem.
-Zawsze należy traktować innych ludzi uczciwie i z szacunkiem.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (rozprawka na 300 słów): Pomimo faktu, że poprzez narratora widzowie mają obraz życia sióstr Lisbon, cała tajemnica, dlaczego popełniły one samobójstwo, pozostaje nierozwiązana. Czy samobójstwo sióstr może być widziane w kategoriach przejawu niezależności w życiu, czy w kategoriach tchórzostwa i poddania się? Uzasadnij swoje stanowisko.