Detachment/Z dystansu

Plan lekcji

Tytuł filmu: Detachment (tłumaczenie polskie „Z dystansu”), reż. Tony Kaye, 2012

Grupa wiekowa: 15-18

Cele lekcji:

  • Uczniowie przedyskutują problematyczne zachowania uczniów/bohaterów jednej z amerykańskich szkół i podadzą przyczyny oraz skutki takiego zachowania,
  • Uczniowie będą mieli możliwość wyrażenia swoich uczuć i opinii na temat filmu,
  • Uczniowie omówią najważniejsze problemy ukazane w filmie, na przykład: agresja, szacunek do rówieśników oraz nauczycieli, moralność, osamotnienie i niezrozumienie, motywacja oraz jej brak, brak wzorców/ideałów, nieposzanowanie własnej godności,
  • Uczniowie omówią również relacje uczeń-nauczyciel, rodzic-dziecko, nauczyciel-rodzic.

Forma pracy:

Praca w parach i grupach

Metoda pracy:

Prezentacja, dyskusja, burza mózgów

Czas pracy:

180 minut

Przebieg lekcji:

  1. Nauczyciel przedstawia ogólne informacje dotyczące filmu

Reżyser: Tony Kaye

Adrien Brody as Henry Barthes

Marcia Gay Harden as Principal Carol Dearden

James Caan as Mr. Charles Seaboldt

Christina Hendricks as Ms. Sarah Madison

Lucy Liu as Dr. Doris Parker

Sami Gayle as Erica

Betty Kaye as Meredith

2. Uczniowie oglądają film Detachment.

3. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się i przedyskutowali jakie tematy/wątki pojawiają się w filmie. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Przykładowe tematy to: agresja, brak kultury osobistej, wulgarność, brak szacunku do siebie i innych, samobójstwo.

4. Nauczyciel przedstawia kilka pozytywnych i negatywnych recenzji o zaprezentowanym filmie. Nauczyciel pyta uczniów jakie jest ich zdanie na temat tego filmu.

5. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i prosi jedną z nich o wymienienie 5-10 cech jakie przypisaliby nauczycielowi idealnemu, np.: jaki jest, w jaki sposób przemawia do grupy i ją prowadzi, co w nim budzi szacunek wśród uczniów (uczniowie mogą dopisać własne kryteria) itp. Następnie uczniowie argumentują swoje wypowiedzi i podają przykłady z filmu, w których podoba im się dana postawa nauczyciela. Uczniowie mają także za zadanie wymienienie imion/nazwisk nauczycieli z filmu, którzy budzili w nich szacunek; być może tych, których chcieliby widzieć w kadrze swoich nauczycieli. Druga grupa ma natomiast zadanie przeciwne – wymieniają oni 5-10 cech nauczycieli, które uważają za negatywne
i które prowadzą co porażki zawodowej i ignorancji ze strony uczniów. Reszta zadań jest taka sama, jak w grupie wypisującej cechy nauczyciela idealnego.

6. Kolejnym etapem lekcji jest dyskusja. Dyskusja podzielona jest na trzy części, każda część dotyczy innego tematu. W części pierwszej nauczyciel odgrywa rolę mentora, zadaje pytania dotyczące zachowania amerykańskich uczniów, kieruje dyskusją oraz prosi uczniów o argumentowanie swoich wypowiedzi: Jak myślicie, dlaczego ci młodzi ludzie zachowują się w ten sposób? Czy sceny zaprezentowane w filmie mogły wydarzyć się naprawdę? Czy w naszym społeczeństwie takie zachowania są zauważalne, dopuszczalne? Dlaczego nikt nie reaguje na prezentowane przejawy agresji i wołanie o pomoc ?

Druga i trzecia część dyskusji dotyczy relacji interpersonalnych (relacje między uczniem, a nauczyciel oraz dzieckiem, a rodzicami). Na początku uczniowie pracują w parach i wypisując określenia dotyczące relacji pomiędzy poszczególnymi osobami. Nauczyciel monitoruje pracę par i w razie potrzeby ukierunkowuje uczniów.

  1. Henry i Meredith
  2. Henry i Erica
  3. Doris Parker i uczniowie
  4. Charles Seaboldt i uczniowie
  5. Meredith i jej rodzice

Po tym jak uczniowie wykonają zadanie w parach, poprowadzona zostaje dyskusja otwarta, w  której uczniowie czytają to, co napisali oraz opisują jak w ich oczach prezentują się wyżej wymienione relacje. Nauczyciel kieruje dyskusją, udziela głosu, zadaje pytania.

  1. Ostatnie zadanie rozpoczyna się pracą w parach. Każda para wypisuje zaobserwowane przestępstwa popełniane przez uczniów. Po ich wypisaniu jedna osoba z pary wypisuje, jakie kary mogłyby zostać zastosowane w każdym z przypadków, natomiast druga osoba opisuje co należy zrobić, aby nie doszło znów do podobnych sytuacji. Po skończonym zadaniu uczniowie podają swoje propozycje na forum. Podczas otwartej dyskusji nauczyciel znów przybiera rolę mentora, kieruje grupą oraz zachęca uczniów do wyrażania swoich opinii na forum klasy. Na końcu wybierane są kary oraz metody zapobiegawcze, które zdaniem uczniów mogłyby odnieść największy sukces. Następnie, po zebraniu opinii uczniów, nauczyciel przedstawia uczniom politykę szkolnictwa za czasów G. Busha, w której szkoły walczyły o każdego ucznia, aby zdobył on potrzebne kwalifikacje, wiedzę i kształcił się najlepiej w miarę swoich możliwości. Później opisuje politykę szkoły według B. Obamy, który promuje selekcję i wyławianie najlepszych uczniów, jako tych, którzy odniosą pewnego dnia sukces i przyczynią się do rozsławiania państwa. Nauczyciel zadaje pytania na forum: Jak myślicie, jaki model szkolnictwa jest przedstawiony w filmie Detachment i dlaczego? Jaki model jest nich zdaniem bardziej słuszny i przynosi najwięcej korzyści zarówno uczniom jak i państwu? Jaki model jest funkcjonuje w polskich szkołach?

Zadanie domowe:

Wyobraź sobie że wcielasz się w postać Eryki i jesteś umieszczony w ośrodku pomocy społecznej skąd piszesz list do Henryego. Zawrzyj w nim:

  • swoje odczucia odnośnie umieszczenia cię w tym ośrodku: opisz, jak tam jest, jak się czujesz, jak jesteś traktowany, czy znalazłeś tam przyjaciół, czy planujesz tam zostać albo, wręcz przeciwnie, uciec.
  • swoje przemyślenia dotyczące przeszłości: napisz, czy czegoś żałujesz, jak wpłynęło na ciebie spotkanie i przyjaźń z Henrym.
  • swoje plany na przyszłość, marzenia i motywacje. Być może Henry zainspirował cię do jakiejś konkretnej drogi życiowej?

LUB

Przypomnij sobie scenę z filmu, w której Henry czyta wypracowania uczniów, którzy opisywali co ich rodzina, przyjaciele, bliscy mogliby powiedzieć na ich pogrzebie.
Wciel się w postać Henry’ego jako nauczyciela i napisz:

  • jak oceniasz wybraną przez ciebie pracę przeczytaną przez Henry’ego w filmie,
  • opisz swoje odczucia odnośnie sposobu ich wyrażania się, pomysłów, języka itp.
  • napisz parę rad, które mogły by się przydać uczniom podczas kolejnych wypracowań.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s