Men, Women and Children/Uwiązani

Uwiązani (Men, Women and Children), reż.  Jason Reitman

Agnieszka Puciłowska

Grupa wiekowa: starsza młodzież, dorośli

Temat lekcji: Relacje międzyludzkie i trudności w ich pokonywaniu w filmie Uwiązani

Cele lekcji:

Po lekcji uczeń powinien znać fabułę filmu i umieć wyjaśnić, na czym polegają problemy każdej z postaci.  Uczeń powinien  umieć zanalizować przyczyny i skutki konkretnych problemów, z którymi borykają się postaci z filmu. Uczeń powinien również rozumieć emocje postaci oraz źródło tych emocji. Nauczyciel zachęca uczniów do udzielania swobodnych wypowiedzi.

Metody pracy:

– analiza filmu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na relacje pomiędzy nastolatkami a dorosłymi

-dyskusje na forum całej grupy oraz w parach.

Czas:

Dwie lekcje, każda po 120 minut.

Pierwsza lekcja polega na obejrzeniu filmu w całości.

Przebieg drugiej lekcji:

Nauczyciel prosi uczniów, by skomentowali swobodnie co myślą o filmie Uwiązani i jakie problemy ten film przedstawia ich zdaniem. Następnie uczniowie są proszeni o skomentowanie problematyki filmu w jednym zdaniu, każdy po kolei. To zadanie powinno zająć 20 minut.

Praca w grupach:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy po 3-4 osoby. Każda z grup dostaje do analizy jedną relację pomiędzy dwojgiem ludzi. Do wyboru są relacje pomiędzy:

-małżonkami  Don i Rachel Truby

– matką Patricia a córką Brandy

– matką Donną a córką Hannah

– Allison a Brandonem

–  Timem a Brandy

– Hannah a Chrisem

Każda grupa powinna określić rodzaj relacji pomiędzy postaciami, opisać emocje panujące w danej relacji, wyjaśnić przyczyny nieporozumień I konfliktów, a także zastanowić się nad sposobami rozwiązania problemów występujących w danej relacji. Nauczyciel udziela każdej grupie wskazówek, na co zwrócić szczególną uwagę. Czas na to zadanie to 25 minut.

Następnie przedstawiciel każdej z grup zapoznaje pozostałą część klasy z analizą przeprowadzoną ze swoją grupą. Pozostali uczniowie proszeni są o dodatkowe spostrzeżenia i własne uwagi dotyczące kwestii ewentualnie pominiętych przez daną grupę podczas analizy. Następnie nauczyciel prosi wszystkich o wskazanie grupy, która ich zdaniem dokonała najbardziej dogłębnej analizy. Czas na to zadanie to 20 minut.

Dyskusja na forum klasy:

Uczniowie proszeni są o wypowiedzi na temat roli i znaczenia Internetu dla relacji międzyludzkich w filmie Uwiązani.  Powinni oni uwzględnić nie tylko korzyści płynące z ułatwionego kontaktu z ludźmi, ale również  zagrożenia płynące z dostępu do Internetu oraz wpływ tych zagrożeń na relacje ludzkie. Czas to 20 minut.

Analiza w parach:

Uczniowie powinni zastanowić się nad przykładami macierzyństwa w filmie Uwiązani. Uwagę powinni skupić głownie na matkach, które są nieobecne w życiu dziecka. Następnie uczniowie powinni zastanowić się nad skutkami i wpływem braku matki/bądź złej relacji z matką, na dziecko:

– Patricia i Brandy

– Tim i matka

– Allison i matka

–  Chris i matka Rachel

– Hannah i Donna

Uczniowie powinni wybrać jedną parę do analizy. 15 minut.

Zadanie domowe:

Napisz esej na jeden z podanych tematów:

  1. W dobie Internetu: znajdź i zanalizuj korzyści i  zagrożenia  związane z korzystaniem z Internetu (weź pod uwagę postaci z filmu)
  2. Kryzys w rodzinie: przyczyny braku komunikacji, znudzenia, konfliktów.  Sposoby walki z problemami w relacjach rodzinnych.

Nauczyciel może zasugerować inny temat, jeśli uzna, że w czasie zajęć uczniowie wykazali szczególne zainteresowanie konkretnym zagadnieniem. Następnie czas na podsumowanie dyskusji i wnioski. 15 minut.

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s