KONSPEKT LEKCJI
Aleksandra Basińska
Wojciech Jasiński
Tytuł filmu: SLUMDOG. MILIONER Z ULICY
REŻYSER: Danny Boyle
Docelowa grupa odbiorców: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Temat zajęć: Losy indyjskich sierot, które dorastają w dzielnicy nędzy, oraz obraz slumsów na podstawie filmu Slumdog. Milioner z ulicy.
Kluczowe pojęcia: bieda, życie w skrajnych warunkach, podział klasowy, nadużycie władzy, walka o swoje prawa, fanatyzm religijny.
Cele lekcji:
– zwiększenie świadomości uczniów na temat codziennych i brutalnych warunków życia w slumsach w Bombaju,
– znaczenie historii Jamala Malika, który wygrywa indyjską wersję teleturnieju „Milionerzy”, nadużycie władzy,
– skłonienie do refleksji, i czy warto wszystko poświęcić dla pieniędzy i sławy,
– zachęcenie uczniów do dyskusji i wymiany opinii na podstawie poznanego dzieła filmowego,
– aktywizacja uczniów – motywowanie do aktywnej pracy w grupach, negocjacji i osiągania porozumienia.
Po lekcji uczeń powinien:
– potrafić określić problematykę filmu oraz dokonać jego analizy,
– określić i ocenić postawy głównego i pobocznych bohaterów,
– potrafić wyrazić swoją opinię i obronić swoje zdanie na temat wyżej wymienionych problemów
– porównać życie dziecka/nastolatka w Indiach z ich własnymi doświadczeniami.
Metody pracy:
– krótki wykład wprowadzający do problematyki filmu
– dyskusja na temat problematyki filmu
– praca grupowa oraz w parach
– „burza mózgów”
– wnioski
Materiały i wyposażenie:
– rzutnik multimedialny
– film Slumdog. Milioner z ulicy
–kartki z pytaniami przygotowane przez nauczyciela
-zdjęcia głównych bohaterów
Czas pracy: 3 lekcje
- 1 i 2 lekcja projekcja filmu
- 3 lekcja wykład, dyskusja, praca w grupach
Zamierzona struktura lekcji:
- Wprowadzenie:
Podanie tematu lekcji i krótkie wprowadzenie do filmu. Nauczyciel krótko przedstawia uczniom informacje na temat reżysera filmu oraz książki, na bazie której został zrealizowany film. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie tematy porusza ten film.
- Praca z zadaniami:
Wprowadzając uczniów w tematykę filmu, nauczyciel zadanie im kluczowe pytanie z okładki filmowej Slumdog. Milioner z ulicy. Co pomogło głównemu bohaterowi w odzyskaniu utraconej miłości? A. Pieniądze, B. Szczęście, C. Pożądanie, D. Przeznaczenie.
Uczniowie prezentują swoje opinie.
Następnie, nauczyciel zapoznaje uczniów z kolejnymi zadaniami i tłumaczy, na czym mają one polegać.
Zadanie 1: Dyskusja oparta na „burzy mózgów”.
Tytuł filmu łączy w sobie dwa przeciwieństwa. Jak myślisz dlaczego autor wybrał właśnie taki tytuł?
Czemu ma służyć retrospekcja? Dlaczego reżyser zdecydował by przedstawiać na przemian sceny z przeszłości i teraźniejszości? Dlaczego losy bohaterów nie są opowiedziane chronologicznie?
Rozważ, jakich prac podejmowali się Jamal, Salim i Latica by zarobić pieniądze? Jakie możliwości mieli by przezwyciężyć ubóstwo? Co kierowało ich wyborami?
Co jest niezwykłego w tej bajecznie prostej historii, że uzyskała tak wiele nagród?
Zadanie 2. Analiza postaci i przestawionych realiów życia. Praca w grupach.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z nich ma przeanalizować wskazany im wątek lub postać.
Grupa 1: Dokonaj analizy głównego bohatera. Jaką rolę w życiu Jamala odegrała miłość do Latiki? Czy jego życie to opowieść o biedaku, który zostaje królem? Dlaczego Jamal zostaje aresztowany i posądzony o oszustwo?
Grupa 2: Na podstawie filmu przedstaw obraz slumsów w Bombaju. Jak wygląda życie ludzi w tym miejscu? Jakie są mocne strony i ograniczenia kinematografii jako sztuki, która przedstawia skomplikowane realia życia w slumsach?
Grupa 3: Jaką rolę odgrywa brat Jamala, Salim Malik? Dlaczego zdradził brata i czy mógł postąpić inaczej? Czym są pieniądze dla Jamala i Salima? Dlaczego na końcu filmu decyduje się pomóc swojemu bratu i Latice?
Grupa 4: Scharakteryzuj hinduską mafię przedstawioną w filmie. W jaki sposób gangi zdobywają pieniądze? Czy są jakieś granice lojalności podrzędnego członka mafii?
Następnie każda z grup prezentuje innym rezultaty swojej pracy.
Zadanie 3: Praca w parach, następnie w grupach.
Uczniowie w parach starają się porównać warunki życia osieroconego dziecka z Bombaju z dzieckiem polskim. Jakie są podobieństwa, a jakie różnice między nimi? Czy filmy przedstawiające trudne warunki życia mogą pomóc potrzebującym ? W jaki sposób MY możemy im pomóc?
Po podzieleniu na grupy przez nauczyciela uczniowie mają za zadanie wybrać najlepsze z pomysłów, które powstały w parach i przedstawić je reszcie klasy.
Zadanie 4: Dyskusja.
- W filmie dzieci ze slumsów przedstawione są jako istoty, które każdy może wykorzystać bez żadnych konsekwencji, nawet w najgorszy sposób. Jaki może być powód tego, że takie zachowanie uchodzi ludziom na sucho?
- Policja nie ufa Jamalowi i go torturuje. Czy myślisz, że w Polsce nastolatek w podobnej sytuacji życiowej byłby traktowany tak samo/inaczej?
Zadanie domowe: Napisz krótką recenzję filmu, zwracając szczególną uwagę na bohaterów i decyzje, które podejmują. Jeden akapit poświęć swojemu zdaniu na temat problemów przedstawionych w filmie. 150-200 słów.
Koniec lekcji: Nauczyciel podsumowuje wnioski, do jakich doszli uczniowie, oraz wskazuje im, jak wiele człowiek jest w stanie zrobić by być szczęśliwym.
Wskazówki dla nauczyciela:
- Upewnij się, że każdy uczeń pamięta imiona głównych bohaterów – możesz napisać je na tablicy pod przyczepionymi do niej zdjęciami.
- Pamiętaj o monitorowaniu klasy! Chodząc między grupami/obserwując pary, staraj się zadawać pytania dotyczące dyskusji tym uczniom, którzy unikają brania w niej udziału.
- Upewnij się, że każdy uczeń ma dostęp do kartki z pytaniami, aby nie rozpraszał/-a innych uczniów.
- Pamiętaj o przygotowaniu własnych odpowiedzi dotyczące kwestii poruszanych na lekcji na wypadek gdyby uczniowie nie mieli własnych pomysłów. Spróbuj naprowadzić uczniów na te odpowiedzi.
- Bądź politycznie poprawny: brat głównego bohatera jest muzułmaninem, a jego kaci to funkcjonariusze policji, co czyni je potencjalnie kontrowersyjnymi elementami dyskusji.