ELEPHANT, Gus Van Sant, 2003
Karolina Kurek, Aleksandra Marciniak
Grupa docelowa: gimnazjum, liceum
Środki dydaktyczne: film ELEPHANT w reżyserii Gusa Van Santa (2003)
Czas: 2×90 min ( jedna lekcja na obejrzenie filmu, druga na dyskusję)
TEMAT: Problemy nastolatków i przemoc w szkole.
Po lekcji uczeń powinien:
– być świadom negatywnych skutków przemocy,
– znać i rozumieć definicję przemocy,
– być bardziej tolerancyjnym wobec problemów rówieśników,
– podejmować dyskusję na temat filmu,
– analizować film pod kątem danego tematu,
Metody i formy pracy:
– praca w grupach,
– praca indywidualna,
– burza mózgów,
– wykład,
– rozmowa,
– analiza poszczególnych scen,
– charakterystyka postaci,
– kserokopia do uzupełnienia w domu
Przebieg lekcji:
- Wprowadzenie do tematu. Opinie uczniów o filmie. Nauczyciel pyta o główne problemy filmu i powiązanie tytułu (Elephant) z tym, co dzieje się na ekranie. Krótko wyjaśnia metaforyczny sens tytułu za pomocą przypowieści o słoniu oraz ilustracji, która ją obrazuje.
- Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup (liczba sekcji filmu). Każda grupa otrzymuje zdjęcie z poszczególnym bohaterem/ bohaterami filmu. Uczniowie mają za zadanie opisać postacie (ich zachowanie, problemy, relacje z innymi) i przedstawić swoje wnioski przed grupą.
- Burza mózgów. Nauczyciel pyta klasę o sygnały, jakie wysyłają uczniowie, którzy mają problemy.
- Pozostając w grupach z zadania 2., uczniowie dyskutują na temat problemów postaci, które omawiali w zadaniu 2. (np. Michelle- izolacja, John- ojciec alkoholik, Brittany, Jordan i Nicole- bulimia). Uczniowie mają również zanalizować, jakie działania zostały podjęte by rozwiązać problemy postaci oraz co powinno być zrobione by ich uniknąć.
- Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel pyta klasę o symbole, które można odnaleźć w filmie. Wyświetla zdjęcia, które mają pomóc uczniom w interpretacji np. zdjęcie szerokich szkolnych korytarzy które podkreślały samotność uczniów. Następnie pyta uczniów o znaczenie muzyki w filmie oraz jego kompozycję (podział na sekcje). Pomaga uczniom w interpretacji za pomocą zdjęć i wybranych fragmentów filmu.
- Nauczyciel pisze na tablicy słowo PRZEMOC i wydaje polecenie uczniom, aby zastanowili się czym ona jest i wymyślili w parach definicję popartą przykładami. Następnie uczniowie przedstawiają swoje definicje reszcie klasy i komentują nawzajem swoje pomysły. Jako podsumowanie wymieniają formy przemocy, jakie zauważyli w filmie.
- Nauczyciel przytacza scenę z filmu w której uczniowie rozmawiają o osobach homoseksualnych. Następnie pyta klasę o popularne reakcje rówieśników na homoseksualizm oraz czy zgadzają się z opiniami uczniów przedstawionych w filmie.
- Nauczyciel robi krótki wykład o posiadaniu broni w Stanach Zjednoczonych. Następnie zadaje uczniom pytania:
– Jakie są różnice między Polską i Ameryką jeśli chodzi o broń? Jakie niesie to konsekwencje?
– Jak Alex i Eric zdobyli broń?
– Czy brak dostępu do broni pozwoliłby na uniknięcie strzelaniny?
- Nauczyciel porusza temat gier komputerowych i pyta uczniów, czy są one dla nich formą rozrywki. Pisze na tablicy GRY WIDEO MAJĄ WPŁYW NA PRZEMOC i dzieli klasę na dwie grupy. Jedna z grup ma za zadanie wymyślić argumenty „za”, a druga „przeciw” opinii zapisanej na tablicy.
- Podsumowanie:
Burza mózgów. Nauczyciel pyta uczniów o powody dla których Eric i Alex popełnili zbrodnię.
Kopia do rozdania (do uzupełnienia w domu lub na lekcji w zależności od pozostałego czasu):
- Napisz krótki esej (350 słów) na temat relacji łączących uczniów w filmie Elephant.
- Odpowiedz na następujące pytania:
– Jakie jest nastawienie nauczycieli i rodziców w stosunku do uczniów?
– Dlaczego Alex postanowił zabić swojego przyjaciela?
– Jak można było zapobiec strzelaninie?