Elephant/Słoń

ELEPHANT, Gus Van Sant, 2003

Karolina Kurek, Aleksandra Marciniak

Grupa docelowa: gimnazjum, liceum

Środki dydaktyczne: film ELEPHANT w reżyserii Gusa Van Santa (2003)

Czas: 2×90 min ( jedna lekcja na obejrzenie filmu, druga na dyskusję)

TEMAT: Problemy nastolatków i przemoc w szkole.

Po lekcji uczeń powinien:

– być świadom negatywnych skutków przemocy,

– znać i rozumieć definicję przemocy,

– być bardziej tolerancyjnym wobec problemów rówieśników,

– podejmować dyskusję na temat filmu,

– analizować film pod kątem danego tematu,

Metody i formy pracy:

– praca w grupach,

– praca indywidualna,

– burza mózgów,

– wykład,

– rozmowa,

– analiza poszczególnych scen,

– charakterystyka postaci,

– kserokopia do uzupełnienia w domu

Przebieg lekcji:

  1. Wprowadzenie do tematu. Opinie uczniów o filmie. Nauczyciel pyta o główne problemy filmu i powiązanie tytułu (Elephant) z tym, co dzieje się na ekranie. Krótko wyjaśnia metaforyczny sens tytułu za pomocą przypowieści o słoniu oraz ilustracji, która ją obrazuje.
  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup (liczba sekcji filmu). Każda grupa otrzymuje zdjęcie z poszczególnym bohaterem/ bohaterami filmu. Uczniowie mają za zadanie opisać postacie (ich zachowanie, problemy, relacje z innymi) i przedstawić swoje wnioski przed grupą.
  3. Burza mózgów. Nauczyciel pyta klasę o sygnały, jakie wysyłają uczniowie, którzy mają problemy.
  4. Pozostając w grupach z zadania 2., uczniowie dyskutują na temat problemów postaci, które omawiali w zadaniu 2. (np. Michelle- izolacja, John- ojciec alkoholik, Brittany, Jordan i Nicole- bulimia). Uczniowie mają również zanalizować, jakie działania zostały podjęte by rozwiązać problemy postaci oraz co powinno być zrobione by ich uniknąć.
  5. Uczniowie wracają na swoje miejsca. Nauczyciel pyta klasę o symbole, które można odnaleźć w filmie. Wyświetla zdjęcia, które mają pomóc uczniom w interpretacji np. zdjęcie szerokich szkolnych korytarzy które podkreślały samotność uczniów. Następnie pyta uczniów o znaczenie muzyki w filmie oraz jego kompozycję (podział na sekcje). Pomaga uczniom w interpretacji za pomocą zdjęć i wybranych fragmentów filmu.
  6. Nauczyciel pisze na tablicy słowo PRZEMOC i wydaje polecenie uczniom, aby zastanowili się czym ona jest i wymyślili w parach definicję popartą przykładami. Następnie uczniowie przedstawiają swoje definicje reszcie klasy i komentują nawzajem swoje pomysły. Jako podsumowanie wymieniają formy przemocy, jakie zauważyli w filmie.
  7. Nauczyciel przytacza scenę z filmu w której uczniowie rozmawiają o osobach homoseksualnych. Następnie pyta klasę o popularne reakcje rówieśników na homoseksualizm oraz czy zgadzają się z opiniami uczniów przedstawionych w filmie.
  8. Nauczyciel robi krótki wykład o posiadaniu broni w Stanach Zjednoczonych. Następnie zadaje uczniom pytania:

– Jakie są różnice między Polską i Ameryką jeśli chodzi o broń? Jakie niesie to konsekwencje?

– Jak Alex i Eric zdobyli broń?

– Czy brak dostępu do broni pozwoliłby na uniknięcie strzelaniny?

  1. Nauczyciel porusza temat gier komputerowych i pyta uczniów, czy są one dla nich formą rozrywki. Pisze na tablicy GRY WIDEO MAJĄ WPŁYW NA PRZEMOC i dzieli klasę na dwie grupy. Jedna z grup ma za zadanie wymyślić argumenty „za”, a druga „przeciw” opinii zapisanej na tablicy.
  2. Podsumowanie:

Burza mózgów. Nauczyciel pyta uczniów o powody dla których Eric i Alex popełnili zbrodnię.

Kopia do rozdania (do uzupełnienia w domu lub na lekcji w zależności od pozostałego czasu):

  1. Napisz krótki esej (350 słów) na temat relacji łączących uczniów w filmie Elephant.
  2. Odpowiedz na następujące pytania:

– Jakie jest nastawienie nauczycieli i rodziców w stosunku do uczniów?

– Dlaczego Alex postanowił zabić swojego przyjaciela?

– Jak można było zapobiec strzelaninie?

Dodaj komentarz