Czyj kanon? Dyskusja o lekturach/Whose Canon? A Discussion about School Reading Books: Report

13 marca 2017 r. w Muzeum Współczesnym Wrocław odbyła się debata o kanonie lektur w Polsce, zorganizowana przez Pracownię Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej przy IFA. Spotkanie poprowadzili dr Justyna Deszcz-Tryhubczak i mgr Mateusz Marecki. Zaproszeni paneliści – mgr Ewa Chawar (nauczycielka języka polskiego w SP nr 28), Dorota Sikora (uczennica gimnazjum), Eryk Pszczołowski (uczeń szkoły podstawowej), dr hab. Dominika Ferens (IFA) i dr hab. Kordian Bakuła (IFP) – oraz widownia dyskutowali o tym, kto kształtuje i powinien kształtować kanon lektur w Polsce oraz o tym, czego brakuje w najnowszej propozycji obowiązkowej listy lektur. Wśród propozycji zmian pojawił się m.in. pomysł zdemokratyzowania procesu decyzyjnego w kształtowaniu listy lektur tak, by brali w nim udział przede wszystkim nauczyciele, uczniowie i rodzice, oraz pomysł uzupełnienia kanonu o ksiązki obrazkowe, o pozycje związane z kulturą i historią regionu oraz o ksiązki odzwierciedlające różnorodność kulturową, religijną i seksualną w Polsce.

 

On 13 March 2017 the Wrocław Contemporary Museum (MWW) hosted a debate about the canon of primary school books in Poland, which was organized and moderated by Dr. Justyna Deszcz-Tryhubczak and Mateusz Marecki from the Centre for Young People’s Literature and Culture. The invited panelists—Ms. Ewa Chawar (a Polish teacher at the Primary School No. 28 in Wrocław), Dorota Sikora (a junior high school student), Eryk Pszczołowski (a primary school student), Prof. Dominika Ferens (Department of English Studies) and Prof. Kordian Bakuła (Department of Polish Studies)—and the audience were asked to reflect on two principal questions: (1) Who participates and should participate in shaping school canons in Poland? (2) What is missing in the recently revisited reading curriculum? Suggestions have been made to rectify the prevalent model of canon-making by leaving the decision of designing reading lists to organized communities of teachers, students and parents and by supplementing the existing canon of books with graphic novels, with books that are closely related to the history and culture of a given region, and with books that would more fully reflect the cultural, religious and sexual diversity of Polish society.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s