A page from a diary/Kartka z pamiętnika

On the 2nd of June 2015 in the Primary School in Żerniki Wrocławskie there took place an experiment that aimed to prove which type of humour (Polish or American) is preferred by children aged 10 – 12. The experiment was conducted by the student of the Department of English Studies of the University of Wrocław, Ms. Marta Michniewicz, under the auspices of the Center for Young People’s Literature and Culture. The experiment was conducted as part of the Master’s Thesis entitled Types of Humour in Polish And American Diaries for Children: A Theoretical and Empirical Approach, which is currently being written by Ms. Michniewicz under the supervision of Dr. Justyna Deszcz-Tryhubczak.  The experiment used two books representing the genre of the fictional diary for children – Diary of a Wimpy Kid by Jeff Kinney and Pamiętnik Czachy by Joanna Jagiełło. Sixteen students of class 5B participated in the experiment that consisted of two parts. During the first part, Ms. Michniewicz read aloud two fragments of the abovementioned books. After that, the students filled out a short survey which showed that most of them liked the humour of Pamiętnik Czachy better. Also, most of the students marked the adventures of the protagonist as the funniest element of this book. During the second part, the students were asked to describe one of the past days in the diary form, using numerous humorous elements, such as funny events, drawings, dialogues, etc. The works of nearly all the students were based on three sub-categories of situational humour: slapstick, surprise and human predicaments. The vast majority of the students enhanced their works with humorous drawings that frequently referred to the drawings from Diary of a Wimpy Kid in terms of aesthetics. However, what an adult reader will certainly find most humorous about the students’ works is their straightforwardness and honesty, which closely reflects the nature of children’s sense of humour. The above experiment not only presents the nature of children’s humour, but it is also an example of an empirical approach towards the reception of children’s literature, which aims to recognize young readers’ thoughts concerning their reading experience. The analysis of the reading experience can take a formalized form, such as a survey, or a less formal one, such as a creative writing task.

W dniu 02.06.2015 w Szkole Podstawowej w Żernikach Wrocławskich odbyło się badanie mające na celu sprawdzenie, jaki typ humoru występującego w literaturze dziecięcej (polski czy amerykański) preferują dzieci w wieku 10 – 12 lat. Badanie to zostało przeprowadzone przez studentkę Wydziału Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Panią Martę Michniewicz, pod patronatem Pracowni Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej. Badanie zostało przeprowadzone w ramach pracy magisterskiej przygotowywanej przez Panią Michniewicz pod tytułem „Typy humoru w polskich i amerykańskich dziennikach dla dzieci: Ujęcie teoretyczne i empiryczne” (pod kierunkiem dr Justyny Deszcz-Tryhubczak). Do przeprowadzenia badania zostały wykorzystane dwie książki reprezentujące gatunek fikcyjnego dziennika dla dzieci – amerykański „Dziennik Cwaniaczka” Jeffa Kinney’a oraz polski „Pamiętnik Czachy” Joanny Jagiełło. Badanie, w którym wzięło udział 16 uczniów klasy 5B, składało się z dwóch części. Podczas pierwszej części Pani Michniewicz przeczytała dzieciom dwa fragmenty wyżej wymienionych książek. Następnie dzieci wypełniły krótką ankietę, która wykazała, że bardziej podobał im się humor zawarty w „Dzienniku Czachy”, a za najzabawniejszy element tej książki uważają przygody głównej bohaterki. Szczególnie interesująca okazała się druga część badania, podczas której zadaniem dzieci było opisanie jednego z minionych dni w formie pamiętnika, z użyciem jak największej ilości humorystycznych elementów, takich jak zabawne wydarzenia, rysunki, dialogi, itp. Prace niemal wszystkich uczniów opierały się na trzech podkategoriach humoru sytuacyjnego: slapsticku, niespodziance oraz kompromitacji. Zdecydowana większość uczniów umieściła również  w swoich pracach humorystyczne obrazki, często nawiązujące estetyką do rysunków zawartych w „Dzienniku Cwaniaczka”. Z punktu widzenia dorosłego czytelnika, niewątpliwie największą wartość humorystyczną prac stanowi ich bezpośredniość i szczerość, które doskonale odzwierciedlają charakter dziecięcego poczucia humoru. Powyższe badanie nie prezentuje jedynie natury humoru dziecięcego, ale przede wszystkim stanowi przykład empirycznego podejścia do badań nad odbiorem literatury dla dzieci, mającym na celu przywołanie refleksji młodych odbiorców nad ich doświadczeniem czytelniczym. Analiza doświadczeń związanych z literaturą może odbywać się w sposób sformalizowany – np. w formie ankiety, czy też mniej ustrukturyzowany, np. w formie kreatywnego pisania.

Below are the best „diary pages”. Poniżej prace, które wyróżniliśmy.

Praca_1 (1)Praca_2Praca_2_koncowkaPraca_3 (1)praca_4praca_5 (1)

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s