Researching Young Readers: Theoretical and Empirical Approaches

On 7th June, 2015, the Center hosted its annual seminar—on Researching Young Readers: Theoretical and Empirical Approaches. The 20 participants included scholars from several Polish universities, the US, the UK, Germany, Norway, and Sweden, who are conducting cutting-edge interdisciplinary research in children’s literature, education, library science, psychology and sociology. The presentations centered on the problems of young readers’ acts of interpretation and reading experiences in the context of cultural, economic and generic factors; literacy education and leisure reading. The participants also discussed the influence of digitalization and new media on reading experience. Another crucial point of interest was effective methodologies of empirical research involving young readers and the significance of in-depth interviews concerning their reading preferences. A critical academic reflection on all those issues is undoubtedly absolutely necessary in view of the decline of book reading among teens, which in turn will be reflected in the number of philology students and their competence.

7 czerwca br. odbyło się drugie doroczne seminarium Pracowni Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej, zatytułowane „Researching Young Readers: Theoretical and Empirical Approaches”. Zgromadziło ono 20 badaczy w Polski i z zagranicy, w tym z USA, Wlk. Brytanii, Niemiec, Norwegii i Szwecji, reprezentujących literaturoznawstwo, bibliotekoznawstwo, pedagogikę oraz nauki psychologiczne i socjologiczne . Wystąpienia dotyczyły zarówno kwestii interpretacji i doświadczenia czytelniczego młodych odbiorców w kontekście czynników kulturowych, ekonomicznych, czy gatunkowych, jak i zagadnień związanych z edukacją literacką i językową oraz czytaniem dla przyjemności. Ważnym tematem okazał się wpływ digitalizacji i nowych mediów na doświadczenie czytelnicze.  Uczestnicy dyskutowali również o metodach prowadzenia badań empirycznych z udziałem młodych czytelników oraz roli rozmowy z dziećmi i młodzieżą o ich preferencjach w działalności promującej czytelnictwo. Refleksja dotycząca powyższych kwestii jest kluczowa w świetle spadającego poziomu czytelnictwa wśród młodzieży gimnazjalnej, który z kolei niewątpliwie znajdzie przełożenie na liczbę przyszłych studentów kierunków filologicznych oraz ich umiejętności.

zdjecie na strone 1

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s