An Empirical Study of the Impact of Multimodal Information on Music Perception and Empathy / Badania empiryczne nad wpływem bodźców multimodalnych na empatię i percepcję w muzyce

An Empirical Study of the Impact of Multimodal Information

on Music Perception and Empathy

Prof. Tadeusz Pietras, a psychiatrist from the Medical University of Łódź, and Mateusz Marecki from the University of Wrocław have embarked on a joint project under the working title Young Adults Narrating Sergei Prokofiev’s Peter and the Wolf: The Impact of Multimodal Information on Music Perception and Empathy. The project seeks to investigate how character and personality traits, which shall be measured with the use of the FCZ-KT, NEO-PI-R and INTE questionnaires, affect the way individuals within a group of 100 high school students narrate (i.e., react emotionally and cognitively to) Prokofiev’s 30-minute symphonic poem Peter and the Wolf by means of language (e.g., frequency of different forms of speech, the use of demonstrative pronouns) and co-verbal occurrences (e.g., hand gestures, head gestures). The project builds on assumptions made within Theory of Mind, mental space theory and gesture studies. By drawing on a combination of cognitive approaches, it attempts to shed some light on the issue of empathy and identification with fictional characters in music. Simultaneously, the project aims both to isolate the students’ narrative styles (character viewpoint vs. observer viewpoint vs. mixed viewpoints) and to find out if there exist any correlations between used gestures and triggered mental spaces.

 Badania empiryczne nad wpływem bodźców multimodalnych

na empatię i percepcję w muzyce

 Profesor Tadeusz Pietras, psychiatra z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, oraz mgr Mateusz Marecki z Uniwersytetu Wrocławskiego rozpoczęli projekt badawczy pod nazwą Young Adults Narrating Sergei Prokofiev’s Peter and the Wolf: The Impact of Multimodal Information on Music Perception and Empathy. Projekt ma na celu zbadanie na grupie 100 uczniów liceów związku profilów osobowości (mierzonych testami FCZ-KT, NEO-PI-R oraz INTE) ze stylami narracji/relacjonowania (percepcji i odbioru emocjonalnego poprzez język i gesty) 30-minutowego poematu symfonicznego Sergieja Prokofiewa pt. Piotruś i wilk w interpretacji orkiestry i uczniów Królewskiej Szkoły Baletowej w Londynie. Opierając się na założeniach wypracowanych w wybranych podejściach kognitywnych, przede wszystkim teorii umysłu, teorii przestrzeni mentalnych i studiach nad gestem, projekt stawia sobie dwa główne cele: (1) rzucić nowe światło na kwestię empatii i utożsamiania się z fikcyjnymi postaciami w muzyce; (2) wyróżnić style narracji (perspektywa postaci, perspektywa obserwatora, mieszana perspektywa) badanych uczniów oraz zbadać, czy istnieje korelacja pomiędzy użytymi gestami a wytworzonymi przestrzeniami mentalnymi.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s